Forum » Server-Side scripting » Relatie tabellen
devow.nl
Offline Stuur privebericht
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een helpdesk pagina, nu wordt alles met id's aan elkaar gekoppeld, maar wat nou als ik van 2 id's de bijhorende naam wil weten..

Dus ik vraag nu helpdesk.helpdesk_id_door op die gekopeld zit aan de tabel leden.leden_id, maar nu heb ik ook nog:

helpdesk.helpdesk_beantwoorder_id die ook weer gekoppeld zit aan leden.leden_id, hoe roep ik dan nu van deze 2 de gebruikersnaam op?

Kan iemand mij hiervoor de query geven en de uitleg erbij plaatsen, zodat we er ook wat van leren..

Met vriendelijke groet,

Luc
20-09-2010 14:18
Dit topic is 187 keer bekeken door 42 verschillende leden
Reacties op: "Relatie tabellen"
1
R. Jipping
Online Stuur privébericht
Als ik je goed begrijp ben je gewoon opzoek naar de functie inner join.

(ik kan er helemaal naast zitten)
20-09-2010 14:25
Luc
devow.nl
Offline Stuur privébericht
Dat klopt, alleen heb ik er zelf nooit mee gewerkt, en ben ik dus even op zoek naar iemand die de query voor een keer in orde kan maken, zodat ik daarvan kan leren en anderen ook (hopelijk is er iemand zo vrij er ook meteen goede commentaar bij te zetten

Ik ben ook tuts aan het lezen, maar daar snap ik vrij weinig van.
20-09-2010 14:27
R. Jipping
Online Stuur privébericht
Inplaats van het zelf te typen geef ik je graag een site aangezien ik niet goed ben in uitleggen.

Klik hier
Anders deze
20-09-2010 14:31
Innerjoins zijn inderdaad erg lastig.

Heb het op school met access gehad en toen was het vrij eenvoudig door de wizard in access (2007)

Misschien is het makkelijk om je database in het klein na te maken en access en de wizard te gebruiken.
20-09-2010 14:38
Luc
devow.nl
Normaal maakte ik gebruik van:

lede.leden_id=helpdesk.helpdesk_door, dat gaat altijd goed, maar dan roep ik het wel aan als leden['gebruikersnaam'] maar nu het er 2 zijn lukt dat natuurlijk niet, en dat is mijn hele probleem
20-09-2010 14:47
Webdeveloper & Programmeu
een voorbeeld hoe ik het nu zie:
SELECT l.gebruikersnaam FROM leden l INNER JOIN helpdesk h WHERE l.id = h.helpdesk_beantwoorder_id

dit zou ongeveer moeten werken, je zou het beste ff kunnen testen in phpmyadmin dan in code.
vaak moet er nog iets van group by gebruikersnaam bij etc.

voordeel van die joins is dat je nog dieper kan door meer joins te gebruiken, maar probeer daardoor ook de tabellen zo goed mogelijk in te delen met koppelen.
20-09-2010 16:24
Reageer op: "Relatie tabellen"
1
Je kan niet reageren omdat je niet bent ingelogd. Inloggen of Aanmelden