Forum » Nieuws & mededelingen » Server update
Eigenaar DiMoWeb
Offline Stuur privebericht
Wat normaal zou moeten hebben verlopen als een vlekkeloze upgrade van onze server, is uiteindelijk uitgedraaid in een mysterieuze aaneenschakeling van problemen.

Kort gesteld was het plan het volgende:
Apache en php updaten

Probleem:
Tijdens de upgrade maakte de server vanzelf een config file aan voor MySQL: /etc/mysql/*

Waarom werd dit niet sneller ontdekt?
Simpelweg omdat wij standaard deze map niet gebruikten en dit niet duidelijk naar voren kwam in het proces.

Kort gesteld hebben wij alle services 3x moeten hercompileren, wat telkens een uur duurde.

Ik snap niet waarom apache/php een config aanmaakt voor mysql, aangezien deze dit niet horen te doen.
Zo zie je maar dat zelfs als alles getest is, er toch nog zaken zwaar fout kunnen lopen.

Zonde, maar niets meer aan te doen.

Ps: op de test server verliep het wel correct.

Bedankt voor jullie begrip en slaapwel.
Koen
09-04-2010 01:00
Dit topic is 258 keer bekeken door 5 verschillende leden
Reacties op: "Server update"
1 | 2 Volgende pagina
Dupstep
Offline Stuur privébericht
Is niets Koen
Ik dacht eerder Ddos

Nieuwe reactie samengevoegd met originele reactie op 09.04.10 01:29:00:
En trouwens, kon dit niet aangekondigd zijn...
09-04-2010 01:12
♥
Denk het niet, als het normaal vlekkeloos gebeurt is dit zo gedaan. Geloof ik merken wij hier helemaal niets van dan, correct me if i am wrong..
09-04-2010 07:01
Quote: Joshua

Denk het niet, als het normaal vlekkeloos gebeurt is dit zo gedaan. Geloof ik merken wij hier helemaal niets van dan, correct me if i am wrong..

maar vind het ook niet netjes dat het helemaal niet werd aangekondigd nu gebeurt er iets waardoor cp problemen had en dan zijn er weer leden die er een heel probleem van maken.

ik maak er niet zo een probleem van maar om dit soort gezeur te voorkomen kan je het beter aankondigen.
09-04-2010 07:53
Idd aan een server update merk je niets, de website blijft gewoon in de lucht, of het moet mis gaan Tenminste zo is het bij mij.
Maar koen, dit kan iedereen gebeuren
09-04-2010 07:54
Eigenaar DiMoWeb
Bij een server update zijn de websites normaal gezien maximum 5 seconden offline (tot alle processen gesloten zijn en de nieuwe is gestart).

Hiervoor is het niet nodig dit aan te kondigen.
Bovendien kondig je hiermee ook aan dat je op het moment van de aankondiging zelf, nog niet up2date was, waardoor aanvallers weten dat ze konden proberen binnen te breken.

Verder werd dit getest op een kopie van de server, waar het vlekkeloos verliep.
Daarom werd er gekozen om dit niet aan te kondigen...

Edit: Alle server onderdelen (ook onze interne management consoles) werken nu weer.
09-04-2010 09:50
Ik ben blij dat het niet door een DDOS was .
Nu ja, zoiets kan altijd gebeuren, volgende keer is het toch beter om dit te melden.
09-04-2010 11:45
-1
Koen je onzin over dat 'aanvallers' niet wisten dat je verouderde zooi draait klopt ook niet aangezien je dit terug kunt vinden in de response headers:

Date: Fri, 09 Apr 2010 14:31:44 GMT
Server: Apache/2
X-Powered-By: PHP/5.2.13
Expires: Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT
Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre-check=0
Pragma: no-cache
Vary: Accept-Encoding,User-Agent
Content-Encoding: gzip
Content-Length: 6923
Keep-Alive: timeout=1, max=100
Connection: Keep-Alive
Content-Type: text/html

O daar gaat weer een lijn schuiner naar beneden. De lijn van je geloofwaardigheid.
09-04-2010 16:33
Quote: Niels

Koen je onzin over dat 'aanvallers' niet wisten dat je verouderde zooi draait klopt ook niet aangezien je dit terug kunt vinden in de response headers:

O daar gaat weer een lijn schuiner naar beneden. De lijn van je geloofwaardigheid.

als je het er niet mee eens bent ga je toch lekker weg hier? ben je gezeur op alles wat koen fout doet ook wel een beetje zat. en dat zit jij te zeiken over het lage niveau hier op cp. daar ben jij 1 van de oorzaken van
09-04-2010 16:38
Quote: Jasper

Quote: Niels

als je het er niet mee eens bent ga je toch lekker weg hier? ben je gezeur op alles wat koen fout doet ook wel een beetje zat. en dat zit jij te zeiken over het lage niveau hier op cp. daar ben jij 1 van de oorzaken van

+1 want het is niet alleen koen die hij omlaag haalt elke keer.
Meerdere leden hebben hier last van namelijk
09-04-2010 16:44
-1
Hmm dus ik ben de oorzaak dat mensen niet op Google zoeken en niet logisch kunnen nadenken. Lijkt me sterk opzich maar vooruit. Daarnaast ben ik de laatste tijd niet tegen Koen gaan zagen of dergelijk dus daar heb je ook al wat mis Maarja jij lokt dit nu gewoon uit, hoop dat je dat wel kan begrijpen inplaats van blind koen te volgen als onderdeel van 'the fellowship of the Koen'.
09-04-2010 16:45
Reageer op: "Server update"
1 | 2 Volgende pagina
Je kan niet reageren omdat je niet bent ingelogd. Inloggen of Aanmelden